Костюм Візантійської імперії (IV – XV століття).
Основні особливості костюма:
ü тісний зв’язок костюма з християнською релігійною
ідеологією;
ü одяг був накладним, неприталеним, багатошаровим, під
яким не відчувалась фігура людини;
ü перенавантаженість одягу орнаментацією і
декоруванням;
ü фігура виглядала монументальною, скутою та
статичною;
ü не припускалось будь-якого оголення тіла, вся фігура
прикривалась тканиною з ніг до голови, навіть руки прикривались до самої кисті
Основні матеріали для
одягу:
Ø льон, бавовна, вовна;
Ø шовк –
основний матеріал в одязі
імператора та знаті;
Ø золотоузорчаста парча;
Ø золотий
алтабас
Основні кольори одягу:
v яскрава, багата та насичена кольорова гама, властива
до традицій Сходу;
v червоний,
синій, фіолетовий, зелений різних відтінків;
v пурпурний та різні відтінки темно-червоного вважались суто
імператорськими кольорами.
Чоловічий костюм Візантійської імперії
Естетичний ідеал
чоловіка: видовжені, тонкі риси обличчя з підкреслено великим лобом, великі очі,
наповнені внутрішнім життям, маленький рот.
Основні види чоловічого одягу:
Ø туніка - таларис – основа одягу всіх верств населення;
Ø далматик - довга і простора туніка, верхній одяг імператора
і вищих придворних чинів;
Ø плащі – плащ-паладаментум; плащ-мантія, плащ-сагум;
Ø штани
- панчохи – новий вид одягу, що складались
з двох незшитих половинок;
Ø лорум – прикрашений дорогоцінним камінням довгий шарф;
Ø табліон – багато оздоблена нашивка прямокутної форми, знак
розрізнення імператора і вищих придворних чинів.
Жіночий костюм Візантійської імперії
Естетичний ідеал
жінки: відповідає релігійним канонам, видовжене обличчя,
великі очі, високий лоб, тонкий ніс і маленький рот.
Жіночий костюм: а - туніка, далматик, плащ-мантія; б - туніка; в - вуаль, накинута на голову |
Основні види жіночого одягу:
ü нижня
туніка – нижній одяг з довгими вузькими рукавами, основа одягу всіх верств
населення;
ü стола –
довга і простора туніка з довгими і широкими рукавами;
ü далматик – довга і простора туніка з
рукавами, верхній одяг імператриці і знатних жінок;
ü плащ-пенула
– верхній одяг простих жінок;
ü плащ-мантія
– верхній одяг знатних жінок;
ü мафорій
– накидка, що покривала голову, плечі, спину.
Костюм романського Середньовіччя (IX – XII століття).
Основні особливості костюма:
v в основу формування костюма у всій Західній Європі
лягла взаємодія пізнього римського костюма, костюма варварів, при впливі
Візантійського костюма;
v спільність
соціально-економічних умов життя зумовили спільність основних рис культури,
побуту, одягу на усій території Західної Європи;
v був поширений
глухий (накладний), видовжений, багатошаровий одяг простого крою, який щільно
закривав усе тіло;
v огортаючий
одяг обмежувався плащами;
v кольори одягу
мали символічне значення;
v лінії
з'єднання та краї деталей обробляли бейкою, хутром, вишивкою.
Основні матеріали для одягу:
ü льон – для нижнього і верхнього одягу;
ü вовна, шкіра
– для верхнього одягу;
ü хутро – для
оздоблення одягу;
ü шовк –
предмет розкоші.
Основні кольори одягу:
Ø одяг знаті яскравий, багатокольоровий (червоний,
зелений, жовтий, синій);
Ø застосовується принцип “міпарті” в оформленні
одягу;
Ø одяг простих
людей темних кольорів.
Чоловічий костюм романського Середньовіччя
Естетичний ідеал чоловіка: хоробрий, мужній боєць, витривалий і сильний, в нього вольове обличчя,
широкі плечі, сильні стрункі ноги.
Основні види чоловічого одягу:
Ø туніка-каміза – нижній одяг з довгими рукавами;
Ø туніка-кота
– довгий, просторий одяг з рукавами;
а) - туніка-кота; б) - туніка-кота плащ зі шкур, пояс, штани-панчохи;в) - півкруглий плащ, скріплений шнурком |
Ø бліо –
з ХІ ст. верхній відрізний по талії одяг;
Ø шоси
– вузькі прилеглі штани-панчохи;
Ø плащ-хламида
- короткий
чи довгий плащ, накинутий на ліве плече, так щоб одна рука була вільною;
пояс – ознака незалежності
і чоловічої гідності, на пояс чіплялась зброя.
Жіночий костюм романського Середньовіччя
Естетичний ідеал жінки:
висока
тендітна жінка з вузькими похилими
плечима, стрункою плоскою фігурою без грудей. Краса тіла вважалась гріховною.
Основні види жіночого одягу:
ü туніка-каміза – нижня сорочка, довга і широка, з довгими вузькими
рукавами;
ü сюрко
– верхнє вільне плаття з широкими рукавами, або без рукавів;
ü бліо –
верхнє плаття на зразок чоловічого, тільки довше і розширене донизу.
Костюм готичного Середньовіччя (XIII – XV століття).
Революційні зміни в костюмі
v поява
одягу з відрізним по талії ліфом;
v поява
в ХІІІ ст. нового виду рукава – вшивного, який пришивався тимчасово;
v в
ХІV ст. з’являється новий тип одягу - розстібний;
v в
ХІV ст. вперше з’являються виточки, які застосували в жіночому одязі;
v в
ХІV ст. вперше застосували
підбивку одягу ватою або клоччям для надання більш щільного облягання по
фігурі;
v в
ХІV ст. з’являється нова деталь одягу - комір, як в чоловічому, так і в
жіночому одязі;
v в
цей період закладаються основи крою одягу.
Чоловічий костюм епохи пізнього середньовіччя
Естетичний ідеал чоловіка: ніжний
молодий чоловік в одязі, що гарно облягав і підкреслював плечовий пояс, а
стрункі ноги були щільно обтягнуті штанами.
Основні види чоловічого одягу:
Ø туніка-кота – довгий одяг з суцільнокроєними
довгими рукавами;
Ø пурпуен
– коротка вузька куртка довжиною до стегон, з вузькими вшивними рукавами і
застібкою;
Різновиди куртки котарді |
Ø котарді
– коротка вузька куртка прилеглого силуету, довжиною до середини стегон із
застібкою;
Ø сюрко
– зшитий по бічним швам нарамник з широкими проймами;
Ø табар
– короткий плащ з широкими рукавами;
Ø
нарамник,
шоси, пояс, пулени.
Зразки чоловічого одягу XIII – XV ст.
Котарді |
Куртка пурпуен. ХІV ст |
Сюрко |
Сюрко і плащ лицаря ХІV ст |
Пулени - взуття ХІV ст |
Жіночій костюм епохи пізнього середньовіччя
Естетичний ідеал: жіночий
ідеал визначає культ Прекрасної Дами - образ Богоматері. В моді висока жінка,
тендітна і струнка, з похилими плечима, зі сплощеними грудьми, вузькою талією,
з білою шкірою, з довгим золотистим хвилястим волоссям, з великими блакитними
або зеленими очима, з прямим носом і
маленьким ротом.
Основні види жіночого одягу:
Ø туніка-каміза – нижній одяг, вузька і довга сорочка, з довгими вузькими рукавами;
Ø туніка-кота
– верхня сорочка, з вузьким ліфом, який шнурувався збоку
або ззаду, з довгими рукавами, що закінчувались широкими манжетами;
Ø сюрко
– верхнє вільне плаття без рукавів, з дорогої тканини, по горловині і проймам
прикрашене хутром;
Ø плащі
– верхній одяг огортаючого типу;
Ø енен
- конусоподібний головний убір з вуаллю, висота якого досягала 70 см.
Комментариев нет:
Отправить комментарий