Середньовіччя


Костюм Візантійської імперії (IV – XV століття).


Основні особливості костюма:

ü схожість жіночого та чоловічого одягу;
ü тісний зв’язок костюма з християнською релігійною ідеологією;
ü одяг був накладним, неприталеним, багатошаровим, під яким не відчувалась фігура людини;
ü  перенавантаженість одягу орнаментацією і декоруванням;
ü фігура виглядала монументальною, скутою та статичною;
ü не припускалось будь-якого оголення тіла, вся фігура прикривалась тканиною з ніг до голови, навіть руки прикривались до самої кисті 
Основні матеріали для одягу:
Ø   льон, бавовна, вовна;
Ø   шовк – основний матеріал в одязі
     імператора та знаті;
Ø   золотоузорчаста парча;
Ø   золотий алтабас

Основні кольори одягу:

v яскрава, багата та насичена кольорова гама, властива до традицій Сходу;
v  червоний, синій, фіолетовий, зелений різних відтінків;
v  пурпурний та різні відтінки темно-червоного вважались суто імператорськими кольорами.


Чоловічий костюм Візантійської імперії

Естетичний ідеал чоловіка: видовжені, тонкі риси обличчя з підкреслено великим лобом, великі очі, наповнені внутрішнім життям, маленький рот.

Основні види чоловічого одягу:

Ø туніка - таларис – основа одягу всіх       верств населення;
Ø далматик - довга і простора туніка, верхній одяг імператора і вищих придворних чинів;
Ø плащі – плащ-паладаментум; плащ-мантія, плащ-сагум;
Ø штани - панчохи новий вид одягу, що складались з двох незшитих половинок;
Ø лорум – прикрашений дорогоцінним камінням довгий шарф;
Ø табліон – багато оздоблена нашивка прямокутної форми, знак розрізнення імператора і вищих придворних чинів.


Жіночий костюм Візантійської імперії

Естетичний ідеал жінки: відповідає релігійним канонам, видовжене обличчя, великі очі, високий лоб, тонкий ніс і маленький рот.
Жіночий костюм:
а - туніка, далматик, плащ-мантія;
б - туніка; в - вуаль, накинута на голову 

Основні види жіночого одягу:

ü   нижня туніка – нижній одяг з довгими вузькими рукавами, основа одягу всіх верств населення;
ü   стола – довга і простора туніка з довгими і широкими рукавами;
ü   далматик – довга і простора туніка з рукавами, верхній одяг імператриці і знатних жінок;
ü  плащ-пенула – верхній одяг простих жінок;
ü  плащ-мантія – верхній одяг знатних жінок;
ü  мафорій – накидка, що покривала голову, плечі, спину.


Костюм романського Середньовіччя (IX  XII століття).

Основні особливості костюма:

v в основу формування костюма у всій Західній Європі лягла взаємодія пізнього римського костюма, костюма варварів, при впливі Візантійського костюма;
v  спільність соціально-економічних умов життя зумовили спільність основних рис культури, побуту, одягу на усій території Західної Європи;
v  був поширений глухий (накладний), видовжений, багатошаровий одяг простого крою, який щільно закривав усе тіло;
v  огортаючий одяг обмежувався плащами;
v  кольори одягу мали символічне значення;
v  лінії з'єднання та краї деталей обробляли бейкою, хутром, вишивкою.

Основні матеріали для одягу:

ü льон – для нижнього і верхнього одягу;
ü  вовна, шкіра – для верхнього одягу;
ü  хутро – для оздоблення одягу;
ü  шовк – предмет розкоші.

Основні кольори одягу:

Ø одяг знаті яскравий, багатокольоровий (червоний, зелений, жовтий, синій);
Ø  застосовується принцип “міпарті” в оформленні одягу;
Ø  одяг простих людей темних кольорів.


Чоловічий костюм романського Середньовіччя

Естетичний ідеал чоловіка: хоробрий, мужній боєць, витривалий і сильний, в нього вольове обличчя, широкі плечі, сильні стрункі ноги.

Основні види чоловічого одягу:

Ø туніка-каміза – нижній одяг з довгими рукавами;
Ø  туніка-кота – довгий, просторий одяг з рукавами;
а) - туніка-кота; б) - туніка-кота плащ зі шкур, пояс,
штани-панчохи;в) - півкруглий плащ, скріплений
шнурком
Ø  нарамник – верхній одяг з довгого, перегнутого навпіл шматка тканини з отвором для голови;
Ø  бліо – з ХІ ст. верхній відрізний по талії одяг;
Ø шоси – вузькі прилеглі штани-панчохи;
Ø  плащ-хламида - короткий чи довгий плащ, накинутий на ліве плече, так щоб одна рука була вільною;
 пояс – ознака незалежності і чоловічої гідності, на пояс чіплялась зброя.

Жіночий костюм романського Середньовіччя

Естетичний ідеал жінки: висока тендітна жінка з вузькими похилими плечима, стрункою плоскою фігурою без грудей. Краса тіла вважалась гріховною.

Основні види жіночого одягу:

ü туніка-каміза – нижня сорочка, довга і широка, з довгими вузькими рукавами;
ü  туніка-кота верхня сорочка, більш коротка, з короткими широкими рукавами;
ü  сюрко – верхнє вільне плаття з широкими рукавами, або без рукавів;
ü  бліо – верхнє плаття на зразок чоловічого, тільки довше і розширене донизу.


Костюм готичного Середньовіччя (XIII  XV століття).

Революційні зміни в костюмі

v поява одягу з відрізним по талії ліфом;
v поява в ХІІІ ст. нового виду рукава – вшивного, який пришивався тимчасово;
v в ХІV ст. з’являється новий тип одягу - розстібний;
v в ХІV ст. вперше з’являються виточки, які застосували в жіночому одязі;
v в ХІV ст. вперше застосували підбивку одягу ватою або клоччям для надання більш щільного облягання по фігурі;
v в ХІV ст. з’являється нова деталь одягу - комір, як в чоловічому, так і в жіночому одязі;
v в цей період закладаються основи крою одягу.


Чоловічий костюм епохи пізнього середньовіччя

Естетичний ідеал чоловіка: ніжний молодий чоловік в одязі, що гарно облягав і підкреслював плечовий пояс, а стрункі ноги були щільно обтягнуті штанами. 

Основні види чоловічого одягу:

Ø  каміза – нижній одяг з довгими рукавами;
Ø  туніка-кота – довгий одяг з суцільнокроєними довгими рукавами;
Ø  пурпуен – коротка вузька куртка довжиною до стегон, з вузькими вшивними рукавами і застібкою;
Різновиди куртки котарді
Ø  бліо – куртка з вузьким ліфом, відрізним по лінії талії, із шнурівкою на спині або по бокам, з пишними полами у вигляді спідниці;
Ø  котарді – коротка вузька куртка прилеглого силуету, довжиною до середини стегон із застібкою;
Ø  сюрко – зшитий по бічним швам нарамник з широкими проймами;
Ø  табар – короткий плащ з широкими рукавами;
Ø  нарамник, шоси, пояс, пулени.

Зразки чоловічого одягу XIII – XV ст.

Котарді
Куртка пурпуен. ХІV ст
Сюрко
Сюрко і плащ лицаря
ХІV ст
Пулени - взуття ХІV ст

Жіночій костюм епохи пізнього середньовіччя


Естетичний ідеал: жіночий ідеал визначає культ Прекрасної Дами - образ Богоматері. В моді висока жінка, тендітна і струнка, з похилими плечима, зі сплощеними грудьми, вузькою талією, з білою шкірою, з довгим золотистим хвилястим волоссям, з великими блакитними або зеленими очима,  з прямим носом і маленьким ротом.

Основні види жіночого одягу:

Ø туніка-каміза – нижній одяг, вузька і довга сорочка, з довгими вузькими рукавами;
Ø туніка-кота верхня сорочка, з вузьким ліфом, який шнурувався збоку або ззаду, з довгими рукавами, що закінчувались широкими манжетами;
Ø сюрко – верхнє вільне плаття без рукавів, з дорогої тканини, по горловині і проймам прикрашене хутром;
Ø плащі – верхній одяг огортаючого типу;
Ø енен - конусоподібний головний убір з вуаллю, висота якого досягала 70 см.

Комментариев нет:

Отправить комментарий